Hur jobbar jag med elevinflytande i planeringsprocessen?

Tweetade ut: ”Planerar kärlekstema för årskurs 9. Naaw <3”.
En stund sedan fick jag frågan: ”Hur jobbar du med elevinflytande i planeringsprocessen?”

Det är det som är så himla bra med twitter.
Man lär sig inte bara massor av alla dessa kloka människor där ute, men man utmanas att tänka en hel del på sitt eget uppdrag som lärare.

Hur jobbar jag med elevinflytande i planeringsprocessen?

I just detta fall har eleverna varit med i planeringen en hel del.
Genom att utvärdera arbetsområdet vi arbetat med nästan hela denna termin, både vad gäller arbetssätt och examinationsformer.
Dessutom lyssnar man ju hela tiden in hur eleverna lär sig bäst och hur de föredrar att arbeta.
För planeringen av kärlekstemat har jag visat eleverna innehållet (vilka texter vi kommer ha vår grund i), och det är allt jag har sagt. Sedan har eleverna tittat på innehållet och föreslagit arbetssätt och examinationsformer.

Med denna planering jobbade vi i Google Formulär (älskar verkligen Google Apps).
Fördelen är att eleverna helt individuellt kan skriva vad de tycker och tänker utan att behöva tänka på att någon annan (förutom jag) kommer att läsa det. Plus att det är så otroligt enkelt för mig att se svaren, jag behöver ju inte sammanställa dem alls själv…

Tidigare har jag testat Corkboard.me, som jag faktiskt inte är särskilt förtjust i. Eller så var det att det inte fungerade i just den klassen (de tyckte det var roligast att radera det andra skrivit, vilket inte direkt är det ultimata när man vill ha input från alla).

TodaysMeet gillar jag också, men inser nu att jag aldrig använt det för att planera tillsammans med mina elever.
Jag får nog göra det när det är dags för nytt arbetsområde i någon grupp…

Som du märker sker planeringsprocessen väldigt digitalt.
Kanske man ska köra lite old school och göra en mindmap på tavlan istället…

Lämna en kommentar